300 m kivääriratahanke

11.5.2019
Kuva: Petteri Karala
1.11.2018
Täällä valmista, rakenteiden puolesta ainakin.
1.11.2018
Kurkistus aidan takaa ampuma-alueelle.
1.11.2018
Katoksen vasen sisäänkäynti.
1.11.2018
300 m halli, oikea sivuvalli ja huoltotie puomeineen lopullisessa asussaan.
1.11.2018
Jälleen kivääriradalla. Näkymä takaviistoon 75 metrin kohdalta. Taustalla 150 m välivalli ja 300 m katos.
5.10.2018
Pistooliradan sivuvallin entrausta.
4.10.2018
Maalialue loppusuoralla.
4.10.2018
Tauluvarasto ulkoisesti valmiina.
28.9.2018
Taulupaikkojen numerot kiinnitettyinä.
26.9.2018
Pienet numerolaput 300 m ja 150 m ampumapaikoille.
21.9.2018
Parilliset numerot siveltyinä. Vierekkäiset taulupaikat vastaväreissä suurimman mahdollisen kontastin aikaansaamiseksi.
20.9.2018
Numerotaulujen tekoa. Parittomat numerot kuivumassa Liimataisen pajan lattialla.
31.8.2018
Tauluvaraston etuseinä työn alla.
29.8.2018
Tauluvaraston aluslaudoitusta.
24.8.2018
Tauluvaraston pohjan tekoa.
22.8.2018
Kansainvälinen 300 m kivääritaulu eli "lehmännahka" kehikkoon kiinnitettynä. Taulun kymppirenkaan halkaisija 10 cm, ykkösrenkaan 100 cm.
1.8.2018
Viimeiset metrit.
1.8.2018
Pitkäkin valu loppuu aikanaan. Tässä jännätään, riittääkö ruukki.
1.8.2018
Valu täydessä käynnissä.
1.8.2018
Kahvitauolla ennen betoniauton saapumista.
1.8.2018
Helteisen valupäivän aamu sarastaa, perustaa kastellaan.
30.7.2018
Taulutelineiden jalustat paikoilleen aseteltuina.
14.8.2018
Valulaatikon paikkaa hahmoteltuna 300 m radan taulupäässä.
17.5.2018
Haulikkoradan meluvallilla (melkein) vihertää jo.
17.5.2018
Vasenta sivuvallia verhoillaan.
4.5.2018
Tarvikejakkaroita tehtaillaan.
11.12.2017
Parkkialueen salaojatyömaa.
4.12.2017
Ensivalo.
4.12.2017
Sähkökaapelityömaa.
29.11.2017
Pilttuut loppusuoralla.
25.10.2017
Eristemattojen listoitusta.
12.10.2017
Maakunnan miesten moottorimeisselit ulvovat, kun penkkitalkoita pidetään.
9.10.2017
Räystäänaluslaudoitusta.
5.10.2017
Välillä on tarkasteltava vähän kauempaakin.
3.10.2017
Bituliittia kotiin kannettuna. Huntonin miehet asialla.
2.10.2017
Maalarimestari on saanut ylennyksen korkeisiin tehtäviin.
27.9.2017
Pilttuut puolivalmiina.
22.9.2017
Karsinaa pukkaa.
21.9.2017
Vasen pääty laudoitettuna.
20.9.2017
Viimeisiä seinälautoja menossa pohjaväriin. Maalauskeli on mitä mainioin, lämpötila +6 °C ja kosteus 99 %.
18.9.2017
Ampumapilttuiden koolauksien paikkoja mitataan.
8.9.2017
Näkyvää syntyy myös pienellä porukalla, kun vaan malttaa päivästä päivään.
7.9.2017
Maalialueen salaojatyömaa.
6.9.2017
Telineitä on purettu jo sen verran, että 300 metrin hallin puitteet alkavat paljastua.
6.9.2017
Kun seinän teko alkaa, näkyvääkin syntyy.
6.9.2017
150 metrin radan porttielementtiä siirretään.
6.9.2017
Tasainen maasto ja baijerilaismalliset kallionselät tekevät salaojituksesta melkoista pujottelua, mutta mikä tärkeintä, huoltotietä ja vasemman vallin tyveä päästään viimeinkin laittamaan lopulliseen paikkaansa.
5.9.2017
Rännien kiinnitykseen tarvitaan tietysti Ruukin miehiä.
5.9.2017
Maakunnan poikaset kiinnittävät poikaset.
31.8.2017
Ukot ovat liekeissä, tässä laitetaan jo harjapeltejä.
31.8.2017
Maakunnan miehet peltikattopuuhissa.
23.8.2017
Haulikkoradan meluvallin vasenta reunaa viimeistellään.
16.8.2017
Kallio tuusan tohjona. Keltaisessa viivassa kulkee taululinja.
16.8.2017
Iltapäivän huipennus.
16.8.2017
Toinen paukku.
16.8.2017
Ensimmäinen panos.
16.8.2017
Vielä on louhittava, että veden vaivaama taulualue lähtee kuivamaan.
16.8.2017
Seppo Strandman panostamassa siirtolohkaretta taustavallin edessä.
16.8.2017
Reijo Argillander tasapainoilemassa taustavallityömaalla. Alhaalla Heikki Hämäläinen valmistelee kentän panostusta.
15.8.2017
Pora – pura ja kokoa.
15.8.2017
Heikki Hämäläinen poraamassa kalliokenttää taustavallin edessä. Kenttä paljastui taustavallia taaksepäin siirrettäessä.
14.8.2017
Pitkä mies ja valli.
9.8.2017
Näihin taukotiloihin mahtuisi useampikin talkoolainen.
9.8.2017
Räystäslautojen kiinnitystä.
7.8.2017
Aluskatettu.
7.8.2017
Taustavallin koro – vielä kerran.
3.8.2017
Taustavallin korotusta.
28.7.2017
Ruodetta!
26.7.2017
Takstuolihommissa. Tirehtööri Argillander kiinnittämässä välitukia.
26.7.2017
Seppo Minkkinen kiinnittämässä kattotuolien naulauslevyjä.
26.7.2017
Salaojituksen päällä oleva louhe peitetään viiralla ja maalla. Heikki Hämäläinen puikoissa.
25.7.2017
Huoltotien puoleinen sisäänkäynti.
25.7.2017
Vasen pääty ja parkkialueen puoleinen sisäänkäynti.
25.7.2017
Kukas se sinne on ilmestynyt...
13.7.2017
Ensimmäisiä runkorakenteita.
1.7.2017
Perustus paistattelemassa lauantaipäivän auringossa.
20.6.2017
Pintaa hierretään.
20.6.2017
Tauolla.
20.6.2017
Pinnan tasoitusta.
20.6.2017
Neljä autolastillista kuluu, ennen kuin muotti on täynnä. Tässä vajaa neljännes enää täyttämättä.
20.6.2017
Betonipumppuauto paikalla, valu alkaa.
18.6.2017
Mikä rengasvalli? Näkymiä skeet-radalta.
18.6.2017
Trap-radan muuttuneet maisemat.
18.6.2017
Kiväärikatoksen perustuksia.
1.6.2017
Viimeinen silaus ja murske on levitetty.
1.6.2017
Heikki Hämäläinen tasaamassa pohjaa. Reijo Argillander johtaa ja valvoo ampumakatoksen rakennustyön.
21.5.2017
Ampumakatoksen pohjatyöt alkamassa.
11.3.2017
Käppäilyllä taustavallin päällä.
11.3.2017
Taululinjan todetaan olevan liian lähellä taustavallia. Takarajan läheisyys asettaa haasteensa, mutta pieni siirto on vielä mahdollinen.
11.3.2017
Tuonne asti tasan 300 metriä.
11.3.2017
Kivääriradan ampumamatkaa tarkastetaan.
7.3.2017
Haulikkoradan meluvallin rakennustarpeita tuodaan.
18.2.2017
Tämän "notkanteen" täytti vielä hiljattain paikoin kolme metriä paksu kallio.
18.2.2017
Koska louhe ei aivan riitä, vallien etupäitä on korotettava renkailla.
18.2.2017
Profiili hahmottuu vähitellen.
18.2.2017
Liian pitkä valli kuvattavaksi.
31.1.2017
Rengaskoon vaihtelevuuteen nähden suoraa ja asiallista vallia.
31.1.2017
Vasemman puolen viimeiset rengasvallimetrit valmistumassa.
31.1.2017
Riivari työssään eli tukkimassa erikokoisten renkaiden väliin jääviä rakoja henkilöauton renkailla.
28.1.2017
Haulikkorata ennen vallinkorotusta.
28.1.2017
Maalialueen yläpuolelta nähtynä.
28.1.2017
Yleiskuvaa ilmasta käsin Jari Tuikkasen ottamana.
14.1.2017
Taulualueen louhetta 300 m ampumakatoksen pohjaksi tasoiteltuna.
14.1.2017
Vallimaita.
14.1.2017
Kalliosta alkaa olla jäljellä vain muisto.
14.1.2017
Suuntana louhintatyömaa.
14.1.2017
Suurimmat dumpperinrenkaat ovat halkaisijaltaan 3-metrisiä.
14.1.2017
Vain vaivoin pilkistää luodikkokatoksen katto vallien takaa.
14.1.2017
Valmista rengasvallia.
31.12.2016
Työn suunnittelua.
31.12.2016
J. Kokki siirtämässä louhetta.
31.12.2016
Maisemaa oikean sivuvallin päältä 100 m katoksen suuntaan.
31.12.2016
Rengasvallin alkua. Vasen sivuvalli kulkee aivan 100 m katosta hipaisten.
31.12.2016
Kunhan rengasvalli kohoaa, ei aamuaurinko jatkossa haittaa ampujia! Urakka on tässä keskeytetty ammuntojen ajaksi.
21.12.2016
Pyöräkuormaajan ja traktorin renkaita odottamassa siirtoa vasempaan sivuvalliin 100 metrin luodikkoradan kohdalle.
21.12.2016
Ensimmäinen rengaskuorma Kuusakoskelta.
20.12.2016
Vallityömaalla.
9.12.2016
Sivuvalli kohoaa, parkkialue kasvaa.
9.12.2016
Savun hälvettyä.
9.12.2016
H-hetki.
9.12.2016
Lähtopanos matkalla reikäänsä.
9.12.2016
Kentän panostus.
5.12.2016
Poraus täydessä käynnissä.
5.12.2016
Heikki Hämäläinen säätää poran asetukset kohdalleen.
5.12.2016
Kallioporaa siirretään paikoilleen.
5.12.2016
Seuraavaa jytkyä valmistellaan paljastamalla kallio lumesta.
2.12.2016
Korutonta kertomaa.
2.12.2016
Louhitun kaistaleen etureuna.
2.12.2016
Panostus tuotti tulosta.
1.12.2016
Taas panostetaan!
1.12.2016
Tuleva parkkialue myllerryksessä.
23.11.2016
Heikki Hämäläinen tarkkailemassa louhinnan tulosta.
23.11.2016
Louhitun ja louhimattoman kallion rajalla.
23.11.2016
Täydellisen tuhon jälkiä.
22.11.2016
Heikki Hämäläinen ja Seppo Strandman panostamassa kalliota.
19.11.2016
Näkymiä takavallin päältä.
19.11.2016
Porattua kalliota valmiina louhittavaksi.
19.11.2016
Niin muuttuu maisema.
19.11.2016
150 metrin välivallin paikka.
19.11.2016
Huoltotiellä.
19.11.2016
Alkaa näyttää jo ampumaradalta.
15.11.2016
"Seiskaluokkalaiset" Aimo Varis ja Raimo Liimatainen samassa kuvassa. Kameran takana Pekka Kinnunen. Yli kolmen viikon ajan nämä miehet ovat painaneet täyttä päivää vastaten lähes yksin konetyön etenemisestä. Armottomia talkoolaisia!
14.11.2016
Raivuun jälkiä korjataan.
12.11.2016
Vasenta sivustaa raivataan.
12.11.2016
Taustavallin takareunaa päätettiin siirtää pari metriä etäämmälle. Puustoa raivataan.
9.11.2016
Pekka Kinnunen ja Aimo Varis juttutauolla. Kameran takana Raimo Liimatainen.
9.11.2016
Aimo Varis vallimaiden ajopuuhissa.
9.11.2016
Huoltotien pohjaa taulujen suuntaan.
8.11.2016
Näkymiä tulevan taustavallin suuntaan.
8.11.2016
Koneet heiluvat, kun kalliota paljastetaan.
8.11.2016
Louhinnan esivalmistelua. Kalliota paljastetaan kahden talkookaivurin voimin.
28.10.2016
Tasoiteltua ratapohjaa.
28.10.2016
Valmis kantokuorma.
28.10.2016
Talkoolaisia työnsä ääressä. Pintamaita siirrellään ja kantoja kuormataan.
23.8.2016
Tiistai-illan raivaustalkoisiin osallistui 17 miestä. Tässä muutamia innokkaita purkamassa vanhaa raja-aitaa hakkuukoneen tieltä.
25.7.2016
Ilmolahden rata-alue Urpo Minkkisen kuvaamana. Vasemmalla 300 metrin kivääriratapohja, keskellä luodikkoradat ja oikealla haulikko- ja pistooliradat.
15.6.2016
Vakavissa vaaituspuuhissa.
28.5.2016
Kallion etäisyyttä maanpinnasta selvitetään koekaivausten avulla.
9.5.2016
Pätkä ratapohjan poikki kulkevaa vanhaa laskuojaa lapiolla perattuna.
30.1.2016
Ratapohjaa puuston poiston jälkeen. Etuvasemmalla näkyy 100 metrin luodikkoradan katos.
7.9.2014
Seppo Strandman tunnustelemassa maaperää 300 m ratatontilla.
7.9.2014
Antti Liimatainen mittaamassa ampumamatkaa 300 m ratatontin reunassa olevalla ajouralla.

To 20.10.2016 klo 17
Ratahankekokous ampumaradalla, konetalkootöiden aloitus ja ajankohta

Ti 23.8.2016 klo 8 alkaen
Ratahanketalkoot

Ti 16.8.2016 klo 18
Ratahankekokous, asialista:
- talkootyöt
- Fill R:n käyttäminen rakenteissa
- muut asiat

To 28.7.2016 klo 17
300 m kivääriratahankekokous ampumaradalla

Asialistalla:
- Louhintatyöt
- Jätemateriaalin sijoittaminen rakenteisiin
- Tiejärjestelyt
- Aikataulu

Ti 7.6.2016 klo 17-22
Ratahankekokous (ViitA / R Fill)
Paikka: Ilmolahden ampumarata

Ti 24.5.2016 klo 17-21
Ratahankekokous (ViitA/Viisari ry), paikkana Viitasaaren kaupungintalo, kaupunginhallituksen kokoustila - 

Ke 25.5.2016 klo 17-21
Ratahankekokous (ViitA/RHY), paikkana kaupunginhallituksen kokoustila -

26.4.2016
Seuran päätös toteuttaa kehityshanke (vuosikokouksen pöytäkirja)
Aloittaminen vaatii vielä Viitasaaren RHY:n myönteisen päätöksen

13.4.2016 (saatu tiedoksi 21.4.2016)
ELY-keskuksen myönteinen avustuspäätös Ilmolahden ampumaradan kehityshankkeelle

11.4.2016
Ilmolahden ampumaradan kehittämishankkeen rahoitushakemus on saapunut ELY-keskukseen päätöskäsittelyä varten.

Arvioitu päätöksensaantiaika on 30.4.2016.

17.2.2016
Viisari ry:n hallitus on puoltanut kivääriratahanketta hallituksen kokouksessaan keskviikkona. Hanke etenee seuraavaksi Keski-Suomen ELY-keskuksen käsiteltäväksi.

12.2.2016
300 m kivääriratatyöryhmän kokous ampumaradalla pidettiin pe 12.2.2016

 

Tietoa ratahankkeesta

Yhdistys suunnittelee yhdessä Viitasaaren riistanhoitoyhdistyksen kanssa ampumaradan laajentamista siten, että nykyisen riistamaaliradan viereen rakennetaan uusi 300 metrin kiväärirata.

Hankkeen asiantuntijana on toiminut Lotta Jaakkola yhteistyössä Viitasaaren Ampujat ry:n sekä Viitasaaren riistanhoitoyhdistyksen kanssa.

Hankeelle haetaan EU:n Leader-ohjelman rahoitusta.

Osattiin sitä ennenkin. Tässä Viktor Miinalaisen SAL:n 300 metrin kolmiasennon suurmestarin taulu, tulos 275 pistettä. Kuva julkaistu Ampujain lehdessä 15.8.1932.